• header_buzzmij-3l

Gezocht: (goede) plannen!

Maar wat maakt de aanpak van de jeugdwerkloosheid effectief? 

In veel gemeenten wordt in alle haast gewerkt aan projectplannen die jeugdwerkeloosheid moeten bestrijden. Sinds bekend werd dat veel gemeenten Europees geld voor het bestrijden van jeugdwerkeloosheid (114 miljoen) mislopen wanneer ze geen plannen hebben, neemt de politieke druk van alle kanten toe want “dat geld laten we toch niet liggen.”

tweet Lodewijk Asscher Buzzmij

Haast is geboden want de wethouders hebben maar de tijd tot 30 oktober. Wij geven graag de volgende tips en suggesties bij het bedenken en uitwerken van de plannen: 

1. Maak onderscheid tussen verschillende groepen werkloze jongeren en stem de plannen daarop af

De ene jonge werkloze is de andere niet.  Motieven, behoeften en mogelijkheden van afzonderlijke groepen jongeren verschillen. Dit betekent dat de ene maatregel wel, en de andere maatregel niet aan zal slaan bij een bepaalde doelgroep. In het geval van de succesvolle Startersbeurs blijkt bijvoorbeeld dat deze voor het grootste deel wordt gebruikt door hoogopgeleiden. De gevraagde investering in jezelf -tijdelijk rondkomen van 500 euro in de maand- blijkt voor veel MBO’ers een drempel. Dat brengt ons automatisch bij de volgende tip:

2. Ga eerst met jongeren in gesprek en hoor waar zij behoefte aan hebben

Zitten jongeren te wachten om te gaan speeddaten met werkgevers? Of leggen zij liever online het eerste contact? Willen jongeren kledingadvies ontvangen of willen ze graag aan de slag met online cv coaches? Ook hier geldt, de ene werkloze is de andere niet. Door vooraf naar jongeren te luisteren kunnen plannen werkelijk inspelen op behoeften van de jongeren (en voorkom je troosteloos lege banenmarkten).

3. Neem jongeren serieus; Maak er geen spelletje van!

Probeer als gemeente niet om een ‘vette sollicitatiegame’ te maken. Het is geen pretje om geen werk te hebben en jongeren krijgen graag het gevoel dat hun problemen serieus worden genomen. Daarnaast is het echt onmogelijk  om een game te maken die echt concurreert met het populaire ‘Call of Duty’.

4. Bedenk van tevoren hoe jongeren worden bereikt

Maar al te vaak blijven prachtige regelingen onbenut of evenementen en websites niet bezocht omdat ze simpelweg niet bekend zijn bij jongeren. De communicatieaanpak krijgt soms te weinig aandacht in het totale plan van aanpak en vormt een sluitpost op de begroting. Ten onrechte want de matching van vraag en aanbod is uiteindelijk een cruciale factor in de aanpak van de jeugdwerkeloosheid. De afgelopen jaren hebben we gezien dat posters, flyers en andere offline uitingen aan effectiviteit inboeten ten opzichte van online (peer-to-peer) communicatiemiddelen (zie ook wie kun je nog vertrouwen?)

 

, , , , ,