• header_buzzmij-3l

Selfvertrouwen

Selfie was woord van het jaar 2013 en niet voor niets! Het lijkt wel of op socialmedia alles draait om ‘het plaatje’. Foto’s van een goede maaltijd, een mooie zonsondergang of een vakantietripje zijn favoriet bij de doelgroep op social media. Maar wat doet de opmars van de selfie en de nadruk op het uiterlijk met ons zelfbeeld?

It’s the image that counts

Het medium Instagram draait alleen om het uploaden van foto’s en laat een duidelijke opmars zien, 400.000 jongeren maken hier dagelijks gebruik van. De profielfoto blijft het belangrijkst. Hieraan herkent de bezoeker van je pagina direct wie je bent, maar beoordelen je vrienden en kennissen je ook op je uiterlijk. Op Instagram vliegen de selfies je om de oren. De een ziet er nog beter uit dan de ander, met een nóg leuker rokje, perfecte make up en bijna professionele pose. Op Tinder kies je je mogelijke date alleen op basis van op iemands uiterlijk (en gedeelde interesses, maar laten we eerlijk zijn… die doen er iets minder toe)mathijssie

Effecten van branding

Maar wat doet de opmars van de selfie en de nadruk op het uiterlijk met ons zelfbeeld? Worden jongeren niet heel onzeker van de druk om jezelf zo goed mogelijk eruit te laten zien? Op de UvA deed Dian de Vries de afgelopen jaren onderzoek naar deze vraag.  Onlangs presenteerde zij haar promotie onderzoek naar het effect van sociale media op het zelfbeeld van jongeren.* Een opvallende conclusie is dat er een verband bestaat tussen het gebruik van social media en de wens om plastische chirurgie te ondergaan. Dat zou komen doordat jongeren door het bekijken van al ‘die mooie anderen’ ** inderdaad onzekerder en ontevreden worden over hun eigen uiterlijk. Ook zijn ze sneller bereid om in hun eigen uiterlijk te ‘investeren’. Dat kan behoorlijk negatief uitpakken (met bijvoorbeeld anorexia als gevolg). Aan de andere kant ziet de Vries ook een positief effect. Want jongeren presenteren zich op hun best en kunnen daar vervolgens meer zelfvertrouwen aan ontlenen.  Het effect van socialmedia op het zelfbeeld van jongeren is dus positief én negatief. Enerzijds, anderzijds.  Dit vraagt natuurlijk … om meer onderzoek ja. Wij zijn benieuwd. Misschien kan ook onderzocht worden of  het aantal matches op Tinder iets doet met je zelfvertrouwen?  En wat zal het woord van volgend jaar zijn?  Ik gok selfvertrouwen.

* D.A. de Vries, Social Media and Online Self-Presentation: Effects on How We See Ourselves and Our Bodies.

** My life sucks! Youtube filmpje

, ,