• header_buzzmij-3l

Snapchat komt met ‘Discover’ functie voor nieuws

Velen zullen Snapchat vooral kennen als dé manier om selfies en genante foto’s te sturen naar vrienden, maar daar komt langzaamaan verandering in. Met Discover, de nieuwste toevoeging aan het platform, gaat Snapchat nu ook nieuwsberichten tonen aan de gebruikers.

 Snapchat is een dienst die gebruikers in staat stelt om foto’s en video’s te delen met vrienden. Wat Snapchat uniek maakt is het feit dat alle berichten alleen tijdelijk te zien zijn, tussen de één en tien seconden. Vervolgens verdwijnen de bestanden van de servers van Snapchat, en zijn ze dus niet meer terug te halen. Het platform is vooral heel erg populair onder jongeren, zo’n 71% van alle gebruikers is jonger dan 25 jaar.

Met Discover introduceert Snapchat een innovatief concept. Bedrijven en nieuwsorganisaties kunnen vanaf nu berichten sturen naar gebruikers van het platform. Er zitten echter wel enkele voorwaarden aan dit systeem voor bedrijven. De berichten moeten door de gebruiker zelf geselecteerd worden om te bekijken, en blijven maximaal 24 uur lang in de app staan. Enkele bedrijven die al begonnen zijn met het versturen van berichten via Discover zijn CNN, National Geographic, Vice en ESPN.

De nieuwe functie van Snapchat speelt op de juiste wijze in op de huidige trends. Jongeren willen snel informatie tot zich kunnen nemen, willen hier weinig moeite voor doen en zien deze informatie graag verschijnen binnen een sociale context. Snapchat biedt jongeren via Discover de kans om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes en gebeurtenissen, en doet dit op een manier die volledig past in de levensstijl van de jongeren; nieuwsberichten van maximaal tien seconden. Daar komt bij dat de jongeren eerst zelf kunnen bepalen of ze het bericht willen zien. De berichten zijn dus geen verstoring van de oorspronkelijke dienst, maar eerder een aanvulling. Via Discover wil Snapchat de strijd aan gaan met concurrenten als Facebook en Twitter, en de vraag is nu dan ook of het platform nu nog populairder zal worden.