• header_buzzmij-3l

“Tumblr is mijn anonieme uitlaat” – Verkiezen jongeren Tumblr boven Facebook?

Vorig jaar nog bleek uit cijfers van Global Web Index dat Tumblr het snelst groeiende sociale medium is. Het aantal actieve gebruikers liep in de tweede helft van 2014 op met maarliefst 120 procent. Ondanks dat is het vrij stil rondom het platform, bedrijven zijn nauwelijks te vinden op Tumblr en tussen alle andere grote namen binnen social media lijkt Tumblr een beetje weg te vallen. Jongeren weten Tumblr echter heel goed te vinden, velen verkiezen Tumblr boven Facebook. Maar waarom eigenlijk?

Tumblr is een blogging platform en een social media netwerk gebaseerd rondom korte berichten en multimedia. Je kunt ervoor kiezen om een eigen blog bij te houden en daarop eigen verhalen te posten, maar bij Tumblr draait het voornamelijk om rebloggen. Dit werkt in dezelfde stijl als retweeten als Twitter, leuke berichten kun je via Tumblr delen met je eigen volgers. Het verschil tussen Tumblr en andere platformen is dat Tumblr niet gekoppeld is aan je eigen identiteit, je kiest een leuke gebruikersnaam en dan kun je aan de slag. Tumblr gaat dan ook niet om het verzamelen van zoveel mogelijk mensen die je al kent in het echte leven, vrienden op Tumblr worden uitgezocht aan de hand van gezamenlijke interesses en gedeelde berichten.

Vooral jongeren tussen de 16 en de 24 jaar oud maken gebruik van Tumblr. Van alle gebruikers zit 38 procent in deze leeftijdscategorie. Dit percentage ligt een paar procent hoger dan bij Instagram en zelfs meer dan tiensocialeplatforms procent hoger dan bij Facebook. De voornaamste reden voor jongeren om gebruik te maken van Tumblr is de anonimiteit. Jongeren grijpen steeds meer terug op hun privacy en Tumblr sluit hier goed op aan. Doordat jongeren een willekeurige gebruikersnaam kunnen kiezen en die niet met hun ‘echte’ vrienden hoeven te delen, bepalen ze helemaal zelf wie de inhoud van hun blog ziet.

Zo zegt Aimee (22), een van onze Buzzers, over Tumblr:

Tumblr is mijn anonieme uitlaat. Er is op één hand te tellen wie mij in real-life kennen van mijn volgers, de andere 470 Tumblr vrienden kennen mij niet. Gelukkig niet, anders zou ik nooit al mijn hersenspinsels, ideeën en gevoelens er op kwijt kunnen. Op Facebook zitten mensen die mij kennen; mijn familie en mijn vrienden. Moeten die nou allemaal zien wat ik voor hersenspinsels heb?

Dat het platform weinig in het nieuws is betekent dus niet dat het ook dood is, Tumblr is zelfs springlevend. De verwachting is dat de groei van de afgelopen zes maanden zal voortzetten, en dat het platform daarmee netwerken als Instagram en Pinterest voor zal blijven in het aantal actieve gebruikers.

Meer weten over over de groei van Tumblr in vergelijking met andere platformen? Dit artikel door TechCrunch biedt een duidelijk inzicht.